Aaliyah-The one I gave my heart to

Mine ultimate visdomsord: Livsbudjsett!

Du må kunne være grei For da går ingen deg lei
Da vil du kun få nye venner Så føler du at alt stemmer!
Om du en dag føler deg dårlig
Og alt bare er fryktelig
Ikke bekymre deg noe mer
Da du en dag pilates video ser
Og bare står der og ler
Musklene ble jo plutselig fler!

Om ting går deg imot
La de kun rydde i sitt eget rot
For du er verdt så mye mer
Enn å la deg tråkke på av fler
Du må likevel ha nok mot
Selv om noe går deg imot
Tenk ikke på det lenger
Du har jo venner som du virkelig trenger!

Vent hele tiden på at noe godt skal skje deg
Da går du aldri lei
Kjærlighetens vakre vei
Ikke nøl med å gjøre noe
Det er din tur til å komme til orde!

Du skal ha et åpent syn på livet
Og se det positive i det
For en dag kan det nemlig hende at
Det en pen gutt ved siden av deg satt
Og i deg plutselig tok fatt
Han kalte deg for sin skatt
Og du sa: Du er så vidunderlig at!

La deg bli ikke bli forført
I hvert fall ikke så mye mer enn flørt
Det er du som leder an
Kom igjen og forfør han!
Men ikke vent hele dagen lang
La det hele være en søt kjærlighetssang!

Tolkning av religiøs tekst og bilde


Jeg valgte teksten: ”Syndefallet” og bildet: ”Gud jager Adam og Eva ut av Edens hage”, fordi den omhandler opphavet på kristendommens tro og hendelsen og kristendommens tolkes ut ifra denne. Dermed er den svært sentral fordi den gjenspeiler hvordan rollen mellom mann og kvinne ble sett på før og forteller dermed hvordan menneskene så på de ulike kjønnene gjennom generasjoner ut i fra bibelens syn. Den viser at alle mennesker har en god og dårlig side, noe som er en del av den menneskelige naturen.

Tolkning av bildet: "Gud jager Adam og Eva ut av Edens hage"
Bildet har sitt opphav i Kristendommen og er malt av Charles-Joseph Natoire i 1740. Det er utstilt i New York, på museet ”Metropolitan Museum of Art”. Det er blitt lagd for å skildre fortellingen om ”Syndefallet” og for å få mennesker til å tro på hendelsen og dermed kristen tro. I dag er den brukt til å smykke kirker eller den blir hengt ut på gallerier.
Bildet forestiller Eva som nettopp har syndet mot Gud ved å spise en frukt fra ”kunnskapens tre”, mens Adam ber om tilgivelse etter å ha spist en frukt som Eva gav til Adam etter at hun selv hadde spist det.

Syndefallet er en hendelse som oppstod i kristen tro når Adam og Eva , de første menneskene på jorda, fikk en hage å bo i av Gud. De trosset Gud ved å spise av ”Kunnskapens tre” som Gud hadde bedt dem om å ikke gjøre, siden da ville de dø. Slik oppstod Syndefallet, et begrep om innføring av synd og død i kristendommen. Konsekvensene av denne dette ”Syndefallet” ble at Adam og Eva fikk en straff fra Gud. Kvinnen skulle fra nå av føde i smerter og mannen ble hennes overhode. Mannen måtte slite for å skaffe levebrød. Adam og Eva ble forvist ut av ”Edens hage” for å kunne leve for alltid og ikke spise av ”Livets tre” som var det andre treet i hagen, ”Livets tre”. Adam kunne derfor ikke lenger bli fullkommen og hersker over alle ting, som egentlig var lovt han fra Gud, hvis han ikke hadde spist av frukten.

Symbolet i bildet er Gud som peker på hodet sitt som et tegn på at den bønnfallende Adam, ikke har oppfylt plikten om å bli et fullkomment menneske og høre på Guds ord. Det er et tegn på at Adam har begått en feil og at Gud ikke er fornøyd, når han sier til Adam og Eva hvilke konsekvenser dette får og dermed utviser de fra Edens hage. I bakgrunnen flykter ormen som har fått en straff fra Gud etter å ha syndet med å friste Eva til å spise av frukten til det forbudte ”Kunnskapens tre”.

Det er brukt myke linjer og perspektivet er rettet mot Gud i hans skuffelse over Eva og Adam. Bildet er fylt av en sorgfull stemning av håpløshet som viser den nedbrutte Eva og den tryglende Adam som viser sitt bønnfallende blikk imot Gud, som er bildets blikkfang. Den rasende Gud er omkranset av opplyste farger i kontrast til den litt mørkere tonen nedenfor av Edens hage. Noe som viser at Adam og Eva ikke lenger lever i paradis og er forvist som en del av Guds rike.

Tittelen ”Gud jager Adam og Eva ut av Edens hage” gir oss en forståelse av hendelsen som utspiller seg i bildet. Gud forviser Eva og Adam ut av Edens hage med å fortelle dem at de har syndet ved å trosse guds budskap om å ikke spise frukten av ”Kunnskapens tre”, som symboliserte godt og ondt. De har gjort noe ondt ved at Eva fikk spiste av frukten og fikk Adam til å spise av den, fikk Eva han til å falle og de ble ikke lenger Guds barn og en del av hans himmelrike.

Bildet spiller på den kristne teksten som står i GT, det gamle testamente, i 1.mosebok kapittel 3, teksten om ”Syndefallet”. Her står det også et dikt om hendelsen.
Budskapet i bildet er at handlinger får konsekvenser. Ved at Eva ble forført av Ormen til å spise en frukt av ”Kunnskapens tre” og lot seg føye etter hans ord, brøt hun Guds ord og når hun fikk Adam til å gjøre det samme, ble de ikke lenger Guds barn og ble forvist ut av Guds rike, som var ”Edens hage”. Derfor hvis du er tro mot Gud, får du hans tillit og kjærlighet, men hvis du trosser hans budskap, blir du ufullkommen og synder.
Tolkning av tekst: "Syndefallet"
Teksten ”Syndefallet” hører hjemme i kristendommen.
Den setter statusen om at mennesket kunne begå synd og at alle mennesker derfor fikk ”arvesynd” etter Eva og Adams skjebner som syndere, siden alle mennesker er i slektskap til de. Den innfører også dødens inntredelse, siden Eva og Adam skulle få dødsdom om de spiste av ”Kunnskapens tre”, noe de gjorde. Teksten viser at mennesket kan bli forført, ved å gjøre noe imot Gud og trosse han for noe som er sterkere, for å oppnå følelsen av selvtilfredshet og dermed gjøre en ond gjerning. Lengselen etter kjærlighet driver i oss og gjør at vi begår onde gjerninger, slik at vi kan bli drevet av onde krefter, altså slik som i denne teksten er Satan som forfører Eva med sin kjærlighet. Når Eva spiser av frukten, gir hun treets frø kjærlighet og hun begår derfor en ond gjerning. Dermed viser dette at mennesket er født med arvesynden og blir lokket av kjærlighet siden det er så sterkt, noe som er forbundet med å være menneskelig. Den har derfor status som menneskenes tidsregning og arvesynden som er blitt arvet av Eva og Adam og som ligger i oss alle mennesker, innføring av synd og dødsdom.

Teksten er ifølge tilhengerne blitt til som basert på muntlige gjenfortellinger. Bibelens historier, dikt og salmer skal ha blitt overlevert muntlig lenge før de ble skrevet ned. På det gamle og nye testamentets tid fantes det sterke fortellertradisjoner og de muntlige fortellingene ble ikke skrevet ned i det gamle testamente før ca 600 år f.Kr. Historiene om Gud og om mennesket ble fortalt mellom generasjoner. På det gamle testamentets tid blant annet profetenes budskap og overlevert og deres elever tolket deres ord. På en liknende måte ble fortellingen om Jesu liv og død gjenfortalt av Jesus disipler og de første kristne, i tillegg til det Jesus hadde sagt. Den er skrevet i bibelen, i det gamle testamente, under 1 mosebok i kapittel 3. Teksten er en av mange samlerverk som er blitt samlet inn av troende mennesker på kristendommens tro og dannelsen av bibelen. De eldste håndskriftene som tilhører det gamle testamente ble skrevet på hebraisk og originalen skal opprinnelig ha blitt skrevet i Kairo. Det har blitt antatt at det er en person ved navn Jahvisten (J) som står bak denne teksten og at den stammer fra israelområdet.
De forskjellige bøkene i Det gamle testamente forteller om forholdet mellom Israelfolket og Gud, tidsrommet fra menneskenes tidsregning til Jesus fødsel.

Teksten gjenspeiler disse forholdene ved at kristen tro var sterk og man måtte følge Guds ord for å ikke synde, slik som Eva og Adam gjorde i denne teksten. Det gamle testamente inneholder bøker om loven, skriftene, profetene og profeti om Messias komme. En samling av religiøse, etiske og sekulære lover forklarer lovene i GT. Ulike lover om å avstraffe en som voldtar en forlova kvinne, om hvordan statsmakten skal fungere og utroskap som fører til døden. Dette hadde sammenheng med at det ikke fantes noe politi myndighet, menneskene måtte selv ha ansvar for avstraffelsen. Strenge lover var tegn på at samfunnet fungerte ved at alle skulle gjøre som loven sa. Samfunnet var lite og bibelen ble ofte stående som en rettesnor på hvordan samfunnet skulle fungere. I det gamle testamente er det skrevet om dødsdom og blodige herjinger gjort av Herren, som er preget av den uvitenheten og overtroen som prydet samfunnet den gang det gamle testamente ble skrevet. Jesus blir sett på som en som kan kurere både homofili, hekser og utroskap som skal straffes med døden, siden det er onde gjerninger og imot Guds ideal om den absolutte kjærlighet som er mellom et par av ulikt kjønn. Derfor viser dette hvordan samfunnet var, hvis vi ser i forhold til det nye testamente hvor troen på Gud stod i sentrum og ikke restriksjoner.

Sjangeren kan deles opp i fortellende tekst, med veksling i bunden form av poesi. I Kap 3, 14-19 er preget av poetisk versefrom, mens vers 2 til 14 og vers 20-22 har et fortellende uttrykk og har sin egen karakter og symbolske handling, lignelser eller myter. (Formen på teksten er preget av den som skrev det, nemlig Jahves monologiske fremstilling og hans domsutsagn.)
Teksten opptrer i en større sammenheng med det gamle testamente som har 39 andre bøker, men denne teksten hører til de 15 mosebøkene og er den første blant dem. Med bakgrunn i skapelsesberetningen om Eva og Adam er denne teksten om ”Syndefallet” derfor bygget på skapelsesberetningen, altså hva som skjer etter denne beretningen om menneskets første leveår. Teksten forteller om kronologisk om hendelsen som finner sted i Edens hage og om synden som blir begått. Det finnes mange parallelltekster i bibelen, men denne fortellingen om ”Syndefallet” kan også sees i sammenheng med fortellingen om Kain og Abel, fordi denne også handler om skyld og straff. Det er fortellertrekk om et etisk ”problem” og en ”løsning”, med innslagsvis poetiske trekk. Teksten starter med samtalen mellom Eva og Ormen, som ender med at Eva bryter Guds regler og slik bygger handlingen seg opp som en spenningskurve og fortsetter slik. Teksten starter med å være på et nøytralt holdepunkt, men utvikler seg til en stigende spenning når de spiser av frukten fra ”Kunnskapens tre” og spenningen topper seg når Gud oppdager hva de har gjort og da blir forvist ut av ”Edens hage”. Dermed får de etterpå en straff og så finner Gud en løsning på problemet når Gud gir de deres straff, kvinnen må føde i smerter og mannen må jobbe for livets opphold. De får klær og Gud forviser de ut av ”Edens hage” og gir de arbeid og satte kjerubene ut øst for hagen, slik at de ikke fikk spise av ”Livets tre”.
Det er få karakterer i teksten, men de sentrale er Eva, Adam og Ormen. Symbolene er ”Kunnskapens tre” som symboliserer kvinnen, Eva og ”Livets tre” som symboliserer Adam og som alle er bilder på noe godt som Gud skapte i utgangspunktet. Ormen er der for å forføre Eva til å spise av det forbudte ”Kunnskapens tre”, noe hun gjør og derfor blir hun til ”Kunnskapens tre”, som symboliserer både godt og ondt. Disse to trærne symboliserer Eva og Adam, sentrum og kjernen av Guds skapelsesideal, som skulle bli oppfylt gjennom mennesket men som ble avbrutt av synden. ”Livets tre” symboliserer Adam siden han var gitt oppgaven om å bli en fullkommen mann for å realisere hensikten med skapelsen og bli et sant ”livstre” og dermed opprette Guds rike på jorden. Men når Adam falt sperret Gud for veien til ”livets tre” og livet til Adam mistet sin opprinnelige hensikt. ”Ormen” som var i Edens hage fra før, viser til at den har blitt kastet ned fra himmelen og tidligere har vært et vesen som Gud skapte av gode hensikter for at det skulle bli fullkomment. Men det falt i perioden det vokste og ble da til Satan som var i stand til å friste mennesket.

Eva og Adam skulle opprinnelig få herredømme over den skapte verden i samråd med Guds kjærlighet. Men Ormen som var erkeengelen (en fallen engel), var motivert til å gi de uprinsipiell kjærlighet og fikk Eva og Adam til å falle i deres vekstperiode og dermed ble deres forhold til Gud brutt. De opprettet dermed isteden et falskt grunnlag sentrert om Satan, de var blitt falne mennesker med uprinsipiell ved å kunne gi fri kjærlighet til hvem de ville, styrt av Satan. Dermed ødela Satan Guds plan om Eva og Adams herredømme over gjorde og Satan skaffet seg isteden fherredømme over skapelsen som falsk hersker og ble menneskets herre. Grunnen til at dette skjedde var fordi det fantes noe som var sterkere enn viljen til å adlyde Guds ord, nemlig kjærligheten og dermed falt de i sin vekstperiode hvor de fortsatt ikke var direkte under Guds kjærlighetsherredømme og begikk da en synd. Gud hadde prøvd å forhindre dette ved å be de om å ikke spise av ”frukten til godt og ondt”, men når de gjorde det opprettet de et felles grunnlag med erkeengelen, som var Ormen. De opprettet et gi-og-ta-forhold med han, som var en forbudt kjærlighet ifølge Guds ord og avviket derfor fra Guds vilje. Altså er det viktig for menneskene å søke etter kunnskap, for å forstå forskjellen mellom rett og galt. Onde gjerninger får følger for deg selv og her var det at Eva måtte føde i smerte og Adam måtte slite for føden.
Budskapet kan den gangen teksten ble til i forstås som en lov om å ikke være utro eller gjøre onde gjerninger, som er imot Guds lover, om hvordan man skulle leve livet riktig og ikke være homoseksuell osv. Dette ble fortalt i det gamle testamente, hvor samfunnet var lite og ikke hadde noe statsapparat. Slik har teksten blitt tolket i religionens tradisjon og historie og det er tydelig at de strenge lovene som det gamle testamente forklarte om fikk mindre betydning med årene hvor samfunnet selv laget egne lover og andre trosretninger fikk gjelde.

Teksten blir i dag tolket på en helt annen måte enn før hvor det gamle testamente fortalte om rett og galt og lover som ble brukt av den religiøse makteliten i samfunnet. Nå tolkes det gamle testamente ut ifra kjærligheten til Gud og det gamle testamente blir ikke lenger tolket som lover som skal gjelde som retningslinjer og må følges, men isteden som tekster hvor Guds budskap blir viktig å legge merke til og om handlingene som en historisk kilde på det som er skjedd i kristen tro.





Ingen kommentarer: